Header Ads

بازداشت طراح اصلی کشتار میرزاولنگ؛ دارالعلوم عالی هرات از این فرد محافظت می‌کرد


نیروهای ویژه امنیت ملی در ولایت هرات، یکی از طراحان اصلی قتل عام غیر نظامیان در میرزاولنگ ولایت سرپل را از داخل دارالعلوم عالی ولایت هرات بازداشت کردند. این طراح فاجعه میرزاولنگ ولسوالی صیاد ولایت سرپل، از چند روز به این سو در دارلعلوم عالی هرات مخفی بود و مسوولان این مرکز دینی او را پناه داده بودند.
این طراح کشتار غیرنظامیان در سرپل، روز گذشته ساعت سه و نیم بعد از ظهر توسط نیروهای امنیت ملی افغانستان و نیرهای ایتالیالی مستقر در هرات بازداشت شده است. یک منبع معتبر امنیت ملی گفت، فرد بازداشت شده از طراحان اصلی کشتار میرزاولنگ بود. این فرد، از چند روز به این طرف وارد هرات شده بود و دارالعلوم هرات به او پناه داده و از این فرمانده هراس افگن، حمایت و محافظت می‌نمود.
روز گذشته گزارش شد که امنیت ملی یک حمله کننده انتحاری را از داخل دارالعلوم عالی هرات بازداشت کرده اند. اما ساعاتی پس، یک مقام ارشد این نهاد تأیید کرد که فرد بازداشت شده یکی از طراحان اصلی قتل عام میرزاولنگ ولایت سر پل می باشد و از چند روز به این سو زیر تعقیب بوده است. او اما جزئیات نداد که همراه به این فرد بازداشت شده، مواد انفجاری و انتحاری نیز از این مرکز به دست آمده است یا خیر.
دارالعلوم هرات مقابل جاده لیلامی‌های این ولایت، که شلوغ ترین بازار در هرات است، موقعیت دارد و فاصله آن با مسجد هم اندک است.

شماری از دوکانداران و مردم که در زمان عملیات نیروهای امنیتی در دارالعلوم هرات شاهد رویداد بودند، می‌گویند، نیروهای امینیتی یک فرد را از داخل دارالعلوم بازداشت کرده و با خود بردند. یک تن از دوکانداران جاده لیلامی که شاهد عینی بوده است گفت: “نیروهای امنیتی زیاد بودند و در آن وقت روز جاده نیز شلوغ بود. من دیدم که نیروهای امنیتی وقت بیرون شدن، فردی را از داخل مسجد بازداشت کرده و با خود به رنجر انداخته بردند”.
عصمت الله یک تن از شاگردان این دارالعلوم است که در جریان این عملیات در داخل دارالعلوم بوده است. او نزدیک دو ماه است که در این مرکز دینی درس می خواند.
عصمت الله می‌گوید، نیروهای امنیتی بعد از داخل شدن به مسجد و بازرسی مناطق مختلف مسجد، فردی را که لباس سفید به تن داشت بازداشت کرده و با خود بردند. او گفت: ” نفری که بازداشت شد را نمی شناختم. پیش از این او را در دارالعلوم ندیده بودم.”


هشدار دارالعلوم به اعتراضات گسترده
در پیوند به این کار نیروهای امنیتی و نیروهای ایتالیایی، این مرکز دینی با پخش اعلامیه‌ای داخل شدن نیروهای ایتالیایی برای دست گیری این طراح کشتار میرزاولنگ را تجاوز و دشمنی با اسلام دانسته و نیروهای امنیت ملی را مزدور و بی‌شرم خطاب کرد. آنها در این اعلامیه، به نیروهای امنیتی نفرین فرستاده و از خشم عالمان دین در پیوند به این قضیه هشدار داده اند.
پس از این رویداد، مسوولان این مرکز، نشستی را با سران امنیتی هرات و نمایندگان این ولایت در مجلس راه اندازی کردند. آنها اکنون تنها روی این مساله تأکید دارند که نیروهای امنیتی افغانستان و ایتالیایی به حریم خصوصی شان بدون اجازه داخل شده و به آنها بی حرمتی کرده اند.
مسوولان دارالعلوم هرات این موضوع را رد می‌کنند که امنیت ملی این طراح حمله به میرزاولنگ و فرمانده مشهور هراس افگنی را از درون این مرکز بازداشت کرده اند. قاری مصطفی از مسوولان و یکی از استادان این مرکز دینی می‌گوید: “ساعت سه و نیم بعد از ظهر دوشنبه نیروهای امنیت ملی همراه سربازان ایتالیایی وارد دارالعلوم هرات شدند و بدون این که چیزی یا فردی را دست‌گیر کنند، محل را ترک کردند.”
قاری مصطفی اضافه کرد که نیروهای امنیتی فرد تروریست را از بیرون مسجد بازداشت کرده است.

آنچه منابع امنیتی می‌گویند این است که فرد بازداشت شده از چند روز به این طرف در این مرکز دینی مخفی گردیده بوده است و مسوولان این مرکز  بزرگ در غرب هرات، با پناه دادن به او، از این فرمانده مشهور هراس افگنی حمایت کرده است.
سران دارالعلوم هرات هشدار می‌دهند که اگر مسوولان امنیتی افغانستان و سربازان ایتالیایی از آنها معذرت نخواهند، به زودی تصمیم بعدی شان را مشخص می کنند. برخی از مسوولان امنیتی احتمالا تصمیم بعدی این مرکز را اعتراض و تظاهرات آنها می‌داند. اما این احتمال نیز وجود دارد، که این مرکز با توجه به نفوذی که میان مردم سنتی و مذهبی هرات دارند، برای پوشانیدن این رسوایی شان، دست به اغتشاش بزنند.


فاجعه چهاردهم اسد در میرزاولنگ سرپل
جنگ‌جویان طالبان و داعش، بامداد روز شنبه چهاردهم اسد، پس از تسلط بر منطقه میرزا اولنگ ولایت سرپُل، دست به کشتار جمعی زدند و ده‌ها غیر نظامی را در این منطقه تیرباران کردند. منطقه میرزا اولنگ، از مناطق استراتژیک در ولسوالی صیاد ولایت سرپل است. این منطقه مهم و راهبردی، پس از چهل و هشت ساعت درگیری، بدست طالبان افتاد.
در جریان درگیری‌های دو روزه؛ خانواده‌های زیادی از باشنده‌های محل، از  منطقه فرار کردند؛ اما پس از مسدود شدن دره «میرزا اولنگ» از سوی طالبان، بیشتر خانواده‌ها در منطقه گیر ماندند. خانواده هایی که اکثرن از سوی مهاجمان به رگبار بسته شدند. مقامات محلی سر پل در آن زمان گفتند، که در این حمله، گروه طالبان و داعش هم‌دست بودند و این منطقه را با کمک هم از تسلط نیروهای امنیتی و خیزش مردمی خارج ساختند.
اعضای این دو گروه پس از تسلط بر منطقه میرزا ولنگ ولایت سرپل، بر علاوه به رگبار بستن بیشتر از پنجاه غیرنظامی بشمول زنان و کودکان، ده‌ها خانواده بشمول زن و کودک را به گروگان گرفتند و صدها خانواده دیگر را از خانه های شان کوچاندند. بخش زیادی از گروگان‌ها نیز با پادرمیانی بزرگان منطقه از این دره خارج شده و به مرکز سرپل آواره شدند.
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان روز چهارشنبه هفته پیش، خواهان مداخله “دیوان بین المللی کیفری” برای رسیدگی به جنایات جنگی در افغانستان به ویژه قضیه میرزاولنگ گردید. سیما سمر رییس این کمیسیون گفت، جنایات جنگی در افغانستان ایجاب می‌کند که دیوان بین المللی کیفری به این جرایم رسیدگی کند. او افزود: “نیاز است بخاطر خاتمه دادن به فرهنگ معافیت، به خاطر تأمین عدالت برای قربانیان منازعه و به خاطر پاسخ‌گویی افرادی که دست به جرایم ضد بشری می‌زنند، محکمه جزایی بین‌المللی در افغانستان مداخله کند.”
حمله به میرزاولنگ، واکنش های تندی داخلی و جهانی را در پی داشت و یوناما برای بررسی این رویداد هیاتی را برای تحقیق به ولایت سرپل فرستاد. نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان – یوناما، در این گزارش اش، کشتار گروهی ۳۶ تن از باشندگان میرزا ولنگ بدست طالبان و داعش را تایید کرده است.
یوناما گفته است که دست کم پنجاه درصد این قربانیان زمانی کشته شده اند، که خانواده هایی ساکن میرزاولنگ، در تلاش فرار از منطقه بودند، اما این خانواده ها توسط طالبان و داعش توقف داده شده و از میان آنان، زنان و کودکان جوان را جدا کرده و ۱۸ تن به شمول غیرنظامیان و حامیان دولت که در زمان کشته شدن در درگیری دخیل نبوده اند را کشتند.


دارالعلوم عالی هرات
دارالعلوم عالی هرات با پشتوانه فکری مکتب دیوبندی هند و عربستان سعودی، نزدیک به ۵۰ سال است که توسط مولانا جلیل الله مولوی زاده با پسرانش اداره می شود. مولانا جلیل الله مولوی زاده در زمان رژیم تروریستی طالبان به حیث سرپرست دادگاه عالی و لوی سارنوال کار کرده است. او هم‌چنان وزیر معارف در زمان برهان الدین ربانی در اوج جنگ های داخلی بوده است.
مولانا جلیل الله مولوی زاده با ملا محمد عمر رهبر گروه تروریستی طالبان نیز ارتباط نزدیک داشته و در نشست های مهم این گروه نیز شرکت کرده است. صدها تن از سراسر افغانستان در این مرکز دینی که به افراطی ترین مرکز دینی در حوزه غرب افغانستان مشهور است، درس دین می خوانند. این مرکز بارها حکم تکفیر افراد علمی و هنر را صادر کرده است.
ظاهرن مسوولان این مرکز می‌گویند، تمامی افرادی که در این مرکز درس می خوانند با هزینه شخصی مولوی جلیل الله تأمین می شود، اما ادعاهایی نیز مبنی بر سرازیر شدن صدها هزار دالر به این مرکز دینی به ویژه از سوی عربستان، وجود دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

با پشتیبانی Blogger.