Header Ads

برای نخستین بار از روز جهانی زن در ولسوالی قره باغ غزنی تجلیل شد

ولسوالی قره باغ، از جمله نا امن ترین ولسوالی های ولایت غزنی است که بیشتر مناطق آن، به گونه غیر مستقیم تحت کنترول طالبان و حزب اسلامی قرار دارد.
این ولسوالی برای اولین بار در تاریخ تشکیلش، امسال شاهد تجلیل از هشت مارچ یا روز جهانی زن بوده است.
در مراسم تجلیل از هشت مارچ که در مرکز ولسوالی قره باغ برگزار شده بود؛ مقام های محلی، اعضای شورای ولسوالی و شماری از زنان شرکت کرده بودند.
در مراسم تجلیل از هشت مارچ که در مرکز ولسوالی قره باغ برگزار شده بود؛ مقام های محلی، اعضای شورای ولسوالی و شماری از زنان شرکت کرده بودند. در مراسم تجلیل از هشت مارچ که در مرکز ولسوالی قره باغ برگزار شده بود؛ مقام های محلی، اعضای شورای ولسوالی و شماری از زنان شرکت کرده بودند.
عبدالحليم جانان رئيس شوراي محلي ولسوالی  قره باغ غزنی گفت که با وصف چالش های امنیتی، ده ها زن در این محفل شرکت کردند.
جانان تائید کرد که زنان به خصوص دختران دانش آموز این ولسوالی، با چالش های زیادی روبرو هستند.
رئیس شورای محلی ولسوالی قره باغ غزنی می گوید که در حال حاضر، در برخی از قریه های این ولسوالی مکاتب بروی دختران باز است اما در شماری دیگر از قریه ها، دختران از رفتن به مکتب محروم  اند.
به گفته او حضور و فعالیت مخالفان مسلح دولت، باعث شده تا مکاتب دخترانه در این قریه ها مسدود باقی بماند و دختران دانش آموز از کسب علم و سواد محروم شوند.
قره باغ؛ با اهمیت اما پرچالش
ولسوالی قره باغ در جنوب ولایت غزنی موقعیت دارد و از جمله بزرگترین ولسوالی های این ولایت به شمار می رود.
این ولسوالی به دلیل قرار گرفتن در مسیر شاهراه کابل – قندهار از رهگذر اقتصادی و ترانزیتی از اهمیت زیادی برای ولایت های حوزه جنوب غرب از جمله زابل و قندهار برخوردار است.

در برخی از قریه های ولسوالی قره باغ مکاتب بروی دختران باز است اما در شماری دیگر از قریه ها، دختران از رفتن به مکتب محروم  اند. در برخی از قریه های ولسوالی قره باغ مکاتب بروی دختران باز است اما در شماری دیگر از قریه ها، دختران از رفتن به مکتب محروم اند
با حمله طالبان بر کاروان های تدارکاتی ناتو و انفجار ماین های کنار جاده ای، در مربوطات این ولسوالی قره باغ، قسمت های از شاهراه کابل – قندهار تخریب شده است
در جریان چهار سال اخیر، در چندین مورد، طالبان اتباع خارجی و کارمندان دولت را از مربوطات ولسوالی قره باغ از مسیر شاهراه کابل – قندهار، ربوده و در برخی موارد اقدام به قتل آنان کرده است.
در 30 جولایی 2007 بیست و سه تبعه کوریایی جنوبی که اکثریت آنان زنان بودند؛ از مربوطات همین ولسوالی (قره باغ) از سوی طالبان ربوده شدند.
این آدم ربایی، با واکنش گسترده ای جهانی همراه شد.
طالبان دوتن از اتباع کوریایی جنوبی را کشته و سر انجام پس از یک معامله پنهانی با دولت، 21 تن دیگر آنان را آزاد کردند

هیچ نظری موجود نیست:

با پشتیبانی Blogger.