Header Ads

یک زوج مصارف عروسی شان را برای ایجاد کارگاه خیاطی هزینه کردند



این زوج تازه ازبهر سنت شکنی‌ها ومخالفت با هزینه‌های سنگین عروسی، ترجیح دادند که مراسم عروسی شان را بسیار ساده برگزار نمایند. این زوج می‌گوید که  پول عروسی شان را درایجاد یک کارگاه خیاطی هزینه می‌کنند وبا این کار برای  چهل تا پنجا زن نادار ، زمینه کار دایمی فراهم خواهد شد.
درهمین حال  تازه عروس می‌گوید که هزینه‌های سنگین عروسی‌ها ازعلت‌های اصلی خشونت‌های خانواده‌گی دربرابر زنان درکشور دانسته می شود.
علی زاده وعارفه دو جوانی است که دل دادۀ یگدیگراند نخست باهم آشنا شدند و سرانجام تصمم ازدواج گرفتند.
این دختر و پسر برخلاف میل خانواده‌های شان مراسم عروسی شان را بسیار ساده برگزار کرده اند.
علی زاده جویا  تازه داماد گفته است: من و خانمم این تصمیم را گرفتیم که ما یک روز هزار نفر رانان نمی دهیم، اما حداقل در آغاز برای پنجاه و یا صد تن نان دایمی را تضمین می کنیم."
عارفه جویا دختری که تا چندی پیش افسر پولیس بود و برای تامین امنیت کشور نیز مبارزه کرد، بار دیگر کمر مبارزه را در برابر سنت های ناپسند اجتماعی و فرهنگی بسته است.
عارفه جویا  تازه عروس  گفته است: «مصارف که در عروسی می شود بر مردان بیشتر فشار می آورد، آن ها را قرضدار می سازد این درست است اما خانمی که همرای او ازدواج می کند، آن هم در خانۀ همان شوهر است دگه»
به گفته آنان هزینه انگفت برای برگزاری مراسم عروسی، رسم و رواج های ناپسند اجتماعی، بار سنگینی است بر دوش جوانانی که می خواهند عروسی کنند.
عارفه جویا  تازه عروس گفته است: می خواهم به تمامی دختران این را بگویم که محبت و احساست شوهر تان را در پول نبینید.
علی زاده جویا  تازه داماد گفته است: «یکی بنام برادر بخشی و یکی بنام کاکا و ماما بخشی می خواهند به نحوی پول بگیرند».
تصمیم کم پیشینه این دو جوان در غرب کابل بسیاری ها را شگفتی زده کرده است.
به گفته شماری ازجوانان، فرهنگ های ناپسند اجتماعی در افغانستان زنده گی را برای جوانان به ویژه جوانان که توان پرداخت هزینه های انگفت عروسی را ندارند، و بار قرض و وام ها بردوش شان سنگینی می کنند دشوار ساخته است.
تمنا احمدی  جوان دانشجو گفته است: این ها با یک اصلاح آغاز کردند، با آغاز این زنده گی مشترک شان، به دیگر جوانان نیز پیام دادند.
علی زاده جویا و عارفه جویا هر دو در یک دانشگاه، دانشجو نیز هستند و از ادامه زنده گی شان در کنارهم خرسنداند.
آنان از خانواده ها می خواهند که با پسندیدن سنت های ناپسند، بازنده گی فرزندان شان بازی نکنند.
هرچند حکومت افغانستان قانونی را در باره  ازدواج ها تدوین کرده است، امااین قانون در جلوگیری از  هزینه های ازدواج موثر واقع نشده است.

هیچ نظری موجود نیست:

با پشتیبانی Blogger.