Header Ads

ورود جنرال دوستم در بلخ، برای ارگ پذیرفتنی نیست



اگر عطامحمد نور شب گذشته به هدف استقبال جنرال دوستم در فرودگاه بین‌المللی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی رفته باشد، به احتمال زیاد هواپیما، حامل جنرال دوستم بوده است. اما چرا اجازه نشست به هواپیمای حامل معاون نخست ریاست جمهوری داده نشد و از وی خواسته شد به کابل نشست کند؟
اینکه بلخ هم‌اکنون نقطه قوت و قدرتِ رهبران «ایتلاف برای نجات افغانستان» است و هواداران رهبران این ایتلاف به‌آسانی می‌توانند از ولایات شمال در بلخ جمع شوند و مانورهای سیاسی اجرا کنند. از این بابت ریاست جمهوری از آمدن جنرال دوستم در بلخ جدا هراس دارد. ورود جنرال دوستم در بلخ برای رییس جمهور و حلقه قدرت او یک شکست استراتیژیک محسوب می‌شود. از این جهت که بلخ محور قدرت رهبران شمال است و در اینجا می‌شود برنامه‌های بزرگی را طراحی و در- کابل اجرا کرد.
از سوی دیگر جنرال دوستم ممکن قصد داشت در گام نخست وارد بلخ شود و همراه با صدها هوادارش که دقیقا افراد مسلح بی‌شماری هم در ترکیب آنان خواهند بود با یک مانور قوی سیاسی وارد کابل شود. اما ارگ شاید از این موضوع خبر بود و مانع نشست هواپیمای حامل وی در بلخ-شهر مزارشریف شد.
اکنون رهبران ایتلاف نجات دست‌پاچه‌اند و به احتمال زیاد در یک فاز دیگر وارد عمل خواهند شد. ارگ با زیرکی تمام، هر حرکت و عکس‌العمل رهبران این ایتلاف را زیر نظر دارد و در این رابطه حتی از گروه‌های اطلاعاتی-استخباراتی نیروهای حمایت قاطع درخواست کمک کرده‌اند تا حرکت‌های بعدی رهبران ایتلاف را رصد کند.
قرار گزارش‌های تایید نشده، به نیروهای ناتو و سفارت‌خانه‌های امریکا و کشورهای اروپایی از جانب ارگ اطلاعات ضد و نقیضی مخابره شده و کشورهای روسیه، ترکیه و ایران به‌عنوان حامیان خارجی ائتلاف برای نجات افغانستان به معرفی گرفته شده است.

«عسکرزاده»

هیچ نظری موجود نیست:

با پشتیبانی Blogger.