Header Ads

داکترعبدالله: در شرایط کنونی یک لحظه غفلت غیرقابل جبران مى باشد



رييس اجرایی حکومت می گوید که بى پروايى وغفلت سياست گران اين کشورومختل ساختن صف جنگ ؛ غيرقابل جبران بوده وریختن آب به آسیاب دشمن تلقی مى گردد که کشوررا به سوى بحران مى برد.
داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت، امروز در مراسمی که به مناسبت نام­گذاری چهارراهی زنبق به نام «شهید محمد سالم ایزدیار و شهدای جنبش رستاخیز تغییر» در کابل صحبت می کرد، گفت که نام­گذاری بنای یادبود به نام محمد سالم ایزدیار و سایر قربانیان، به معنی ارج­گذاری به مبارزات برحق مردم افغانستان است.
موصوف افزود که تظاهرات، اعتصاب، اعتراض، حرکت های مدنی و عدالتخواهی حق هر افغان است و این جوانان در دوازدهم جوزا نباید به گلوله بسته می شدند؛ اما هر کسی که در این راستا غفلت و تخطی کرده، در مطابقت با قانون مورد پیگرد قرار می گیرد.
دکتور عبدالله عبدالله با بیان اینکه در کنار مردم خود و کسانی که در پی بهبود اوضاع و ایجاد اصلاحات در کشور شان هستند، قرار داشته وايستاده خواهند بود، از تمام مردم کشور خواست تا هر گامی را که بر می‌دارند، با درک شرایط موجود و وضعیتی که کشور و مردم ما قرار دارند، بردارند.
رییس اجراییه درگیر شدن مردم به مسائل قومی، زبانی و منطقه‌یی را به نفع دشمن دانست و علاوه نمود که دشمن، دشمن واحد است و باید با وحدت و یک‌پارچگی در مقابل آن ایستاد و مبارزه نمود.
دکتور عبدالله عبدالله یک لحظه غفلت در شرایط کنونی را غیرقابل جبران دانست و اضافه نمود، برای درک بهتر دشمن، باید به عملکرد آنان در سال‌های گذشته دقت کنیم و وضعیت مردمانی را که در اسارت آنان به سر می برند، تحت غور و بررسی قرار دهیم.
صدها معترض در اعتراض به آنچه که «بی‌کفایتی دولت در حفظ امنیت» خوانده شد، پس از حمله خونین چهارشنبه (دهم جوزا) در چهار راهی زنبق که منجر به کشته و زخمی شدن حدود ٥٠٠ تن گردید، به روز جمعه (جمعه ١٢ جوزا) دست به تظاهرات زدند.
معترضان تلاش داشتند خود را به چهار راهی زنبق برسانند؛ اما نیروهای امنیتی با شلیک هوایی، در صدد جلوگیری از حرکت آنان بر آمدند و این حرکت به خشونت کشانیده شد که در اثر گلوله باری، پنج تن به شمول محمد سالم ایزدیار پسر محمد علم ایزدیار نائب مشرانو جرگه کشته شد.
 معترضان، دولت را به ناتوانی دولت در حفظ امنیت شهروندان متهم کرده و خواهان کناره‌ گیری رهبران دولت به رهبری اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله رئیس اجرایی شده بودند.
عبدالله عبدالله درمراسم امروز همچنان گفت که نحوه تحقیقات رویدادهای اخیر در شهر کابل از سایر رویدادها متفاوت می باشد، خانواده ها در آن دخیل هستند و نتایج به جایی نرسیده که قناعت مردم را فراهم کرده باشد.
وی علاوه کرد که افغانستان در شرایط حساس قرار دارد و برای همه قابل درک است و گروه های تروریستی چون داعش، طالبان، القاعده و فرامنطقه یی که در دشمنی با مردم افغانستان قرار دارند، هر روز با راه اندازی حملات در ولایات کشور، از مردم قربانی می گیرند.
رییس اجرایی حکومت گفت: «اگر ما صف جنگ را مختل بسازیم، بعد خدای ناخواسته همین آب به آسیاب دشمن ریختن تلقی خواهد شد... اگر مردم افغانستان به نام قوم، گروه، سمت و زبان با هم درگیر شوند، دشمن نفع می برد؛ چنانچه که در بغلان هم پشتون، تاجک و اسماعلیه شهید شده اند.»
وی با بیان اینکه دشمن مردم افغانستان دشمن واحد است، از مردم خواست که برای خود دشمن متعدد نتراشند؛ زیرا پست های دولتی موقتی هستند و پیش از نیز در جمع اپوزیسیون حکومت قرار داشته اند.
عبدالله گفت: «در رابطه به تحقیقات اطمینان می دهم، اجندای اول بحث ما در هر جلسه امنیتی مسئله تحقیقات است، تقاضاهای معقول، مشروع و قانونی خانواده های شهدا حق ماست و تحقیقاتی که مردم به آن قناعت داشته باشند.»
موصوف افزود در نظامی که قرار دارند و مسوولیت دارند، اجازه نمی دهند که یک حادثه صورت بگیرد و تحقیقات آن به معنای جلوگیری از تکرار حادثه می باشد.
محمد علم ایزدیار معاون اول مشرانو جرگه، در این مراسم ضمن قدردانی از نام­گذاری چهارراهی زنبق به نام «شهید محمد سالم ایزدیار و شهدای جنبش رستاخیز تغییر» از سوی حکومت، گفت که تحقیقات رویدادهای اخیر کابل نباید مانند سایر قضایا بی نتیجه باقی بماند.
موصوف افزود که به صدای مردم باید گوش داده شود؛ چون تا زمانی که اعتراض و پیشنهاد نباشد، اصلاحات به میان نمی آید و حکومت باید از خواسته های اعضای جنبش رستاخیز تغییر استفاده بهینه کند.
وی گفت: «ما درک می کنیم که کشور در شرایط شکننده قرار دارد و از جهات مختلف با بحران مواجه هستیم و با قضایای افغانستان باید با تدبیر برخورد شود.»
او ابراز امیدواری کرد که با آوردن اصلاحات در سکتورهای امنیتی، از مشکلات امنیتی کاسته شود.
فیصل سمیع نائب منشی مشرانو جرگه، در این مراسم کشته شدن محمد سالم ایزدیار و سایر قربانیان را یک ضایعه دانسته، افزود که نام­گذاری یک جاده به نام قربانیان از سوی حکومت اقدام نیک است.
موصوف از جوانان جنبش رستاخیز تغییر خواست که با درک شرایط و اوضاع کشور، از اتهام بستن به مسوولان حکومتی اجتناب ورزند و تقاضاهای خود را همسو با شرایط کشور مطرح کنند.
به گفتۀ او، تقاضای استعفای رهبران حکومت در حالیکه بدیلی وجود ندارد، مناسب نیست و کشور به طرف بحران می رود و مورد سوء استفاده یک عده قرار نگیرند.
وی همچنان از حکومت خواست که باب مذاکره و مفاهمه را با اعضای جنبش رستاخیز تغییر باز نگهدارد.
غلام فاروق وردک وزیر دولت در امور پارلمانی در این مراسم گفت: «دشمنان مردم افغانستان از یک سو با پلان گذاری و انجام حملات خونین تروریستی ما را به شهادت می رسانند و به این اعمال فجیح خویش اکتفا ننموده، بل بی شرمانه تلاش می ورزند تا وحدت ملی ما را خدشه دار ساخته و نظام موجود ما را که محصول قربانی های ملت عزیز ما از هم فرو پاشیده، یکبار دیگر ملت ما را به در به دری و آوارگی بکشاند، یعنی هم ما را می کشند و همه ما را از هم می پاشند.»
او با بیان اینکه هدف اول دشمن کشتن مردم افغانستان است، افزود که هدف دوم آنان ایجاد تفرقه و از هم پاشیدن ملیت ها است و مردم در مقابل این توطئه های پی در پی باید هوشیار و بیدار باشند.
وی گفت: «نسل موجود و نسل های بعدی از ما؛ افغانستان مرفه، واحد و امن می خواهند، افغانستانی که در آن هر فرد این مرز و بوم احساس مالکیت نماید و زندگی با وقار و مصوون داشته باشد و رسیدن به این اهداف والا از مردم همدیگرپذیری، تعهد به کشور و وفاداری به نظام می طلبد و در مقابل از حکومت خدمتگذاری استوار بر عدالت اجتماعی می خواهد.»
در پایان این مراسم همه اشتراک کنندگان برای پرده برداری از بنای یادبود از قربانیان رویداد ١٢جوزا، به چهارراهی «شهید محمد سالم ایزدیار و شهدای جنبش رستاخیز تغییر» رفتند.

هیچ نظری موجود نیست:

با پشتیبانی Blogger.