Header Ads

پاکستان در ۱۵سال گذشته از گروه طالبان به عنوان ابزار در افغانستان استفاده کرده است

تازه ترین موارد یکی از چهره های برجسته گروه طالبان گفته است که پاکستان در ۱۵سال گذشته از گروه طالبان به عنوان ابزار در افغانستان استفاده کرده است.
گروه طالبان به رهبری ملا رسول یکی از گروه های انشعابی است که از دوسال به این سو با گروه طالبان به رهبری ملاهیبت الله در مخالفت به سر می برد.
بنا به اظهارات ملا عبدالمنان نیازی معاون ملا رسول؛ عربستان سعودی و پاکستان دو کشوری که همواره منافع خود را در مداخله در افغانستان جستجو می کنند.
جمهور نوشت: وحید مژده، آگاه مسایل سیاسی و یکی ازچهره های نزدیک به گروه طالبان در این باره گفته است که افغانستان به میدان جنگ نیابتی میان کشورهای جهان مبدل شده است.
وی افزود که کشور های مختلف به ویژه عربستان سعودی و پاکستان خواستار تامین منافع شان درافغانستان می باشند.
به باور آقای مژده، دولت افغانستان توانایی جلوگیری از این مداخلات را ندارد مگر این که امریکا دراین خصوص اقدام کرده و از تحرکات و مداخلات عربستان و پاکستان درافغانستان جلوگیری کند.
وی گفت: افغانستان یک کشوری است که اشغال شده و باید کشوری که افغانستان را اشغال کرده از افغانستان دفاع کند حالا مردم افغانستان چه کرده میتوانند در برابر پاکستان و این امریکا است که باید جلو پاکستان و جلو مداخلات هرکشور دیگر را بگیرد.
او افزود که دولت عربستان سعودی در زمان کاروزار انتخاباتی یکی از کشورهای بود که به شکل مستقیم از محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان حمایت می کرد.
آقای مژده گفت که عربستان سعودی به دلیل مخالفت های که با کشور ایران دارد میخواهد از راه های مختلف در افغانستان برای خودش جای وپایی پیدا کند.
این آگاه مسایل سیاسی می گوید که تمام گفته های ملا عبدالمنان نیازی را تایید می‌کند که پاکستان همواره نه تنها از قربانیان گروه طالبان بلکه از قربانیان مردم افغانستان منفعت برده است.
وی با بیان این که کشور پاکستان به نام حمایت از مجاهدین و مهاجرین افغان فرصت طلایی را بدست آورد افزود:"مردم افغانستان همواره کشته دادند و امتیاز بیشتر به پاکستانی ها رسید پاکستان ازکمک جهانی برخوردار شد بنام مهاجرین و بنام مجاهدین مسلح شد و حتی توانست آزمایش اتمی را انجام بدهد که در حقیقت امریکایی ها بخاطر حضور شوروی ها در افغانستان در برابر پاکستان نرمش نشان داد وگرنه هرگز این طور یک فرصت برای پاکستان فراهم نمی شد".
آقای مژده می گوید که اعضای گروه طالبان که از تماس حلقات بیرونی با این گروه برای پیوستن به گروه داعش سخن می‌زنند، طالبان باید واضح و آشکار بگویند که کدام گروه ها و کشورها خواهان تقویت داعش در افغاستان هستند.
این اظهارات درحالی مطرح می شود که ملا عبدالمنان نیازی، معاون و سخنگوی ملارسول گفته است که عربستان سعودی مستقیم در افغانستان دخالت دارد.
ملا عبدالمنان نیازی گفته است که کشور سعودی، تحت تاثیر کشمکش‌هایی است که در اطراف مرزهایش وجود دارد، آنان در پی این هستند که یک هسته قوی برای خود در افغانستان ایجاد کنند.
وی افزوده که با ایجاد هسته قوی از سوی عربستان درافغانستان یک دروازه خوب برای سعودی‌ها باز می‌شود.
او تصریح نموده است:" سعودی‌ها چندین بار با ما ارتباط برقرار کردند که ما حاضر هستیم با شما کار بکنیم ولی ما به خاطر اینکه وطن ما دوباره به بیچارگی دچار نشود و کشمکش‌هایی در منطقه به وجود نیاید، ما از کشورهای منطقه و سعودی‌ها خواستیم که ما را به حال خود بگذارند".

هیچ نظری موجود نیست:

با پشتیبانی Blogger.