Header Ads

از سیاست های دوگانه پاکستان گرفته تا در گیری مـرزی

وزارت داخله هشدار می دهد که شمار زیادی از نیروهای امنیتی کشور در نزدیکی مرز در ولسوالی گوشته به حالت آماده باش مستقر شده اند و آمادگی کامل دارند تا به هر گونه حمله دیگر نیروهای پاکستانی پاسخ سختی دهند.
از سیاست های دوگانه اسلام آباد در برابر کابل تا درگیری های میان مرزی افغانستان و پاکستان. از گذشته ها بخش های مرزی افغانستان آماجگاه حملات موشکی و توپخانه ای و حتی حمله های نظامیان پاکستانی بوده است.

افغانستان بلندترین مرز را با پاکستان دارد و این مرزها همواره برای افغانستان خطر ساز بوده است و در کنار رفت و آمد هراس افکنان از این مرزها ، نظامیان پاکستانی هم همواره برای نیروهای امنیتی افغانستان مشکل ساز بوده اند.
اما در اوج تیرگی روابط کابل با اسلام آباد نظامیان پاکستانی بر پاسگاه هایی از پولیس مرزی افغانستان در ولسوالی گوشته ننگرهار در امتداد خط دیورند، حمله کردند. حمله ای که چهار شنبه شب به دستور وزیر داخله افغانستان به پاسخ دهی متقابل به درگیری پولیس افغانستان و نظامیان پاکستانی انجامیده است.

به گفته سخنگوی این وزارت در گیری در ساعت 9 شب گذشته را نخست نیروهای پاکستانی با پرتاب موشک آغاز کردند و این در گیری ها زمانی شدید شد که به گفته وزارت داخله، برخی از پوسته های امنیتی در امتداد خط دیورند مورد حمله سلاح های صغیله نیروهای پاکستان قرار گرفتند.

در این درگیری که چندین ساعت ادامه یافت گفته می شود که نیروهای امنیتی افغانستان پاسگاه های نیروهای پاکستانی را در امتداد مرز تصرف کردند و دروازه و تاسیساتی را که از سوی نیروهای پاکستانی در امتداد مرز ساخته شده بود را تخریب کردند.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افزود: این جوابی جدی ای بود از سوی پولیس سرحدی افغانستان و ما امیدوار هستیم که این خلاف ورزی های پاکستان پایان یابد و در غیر این صورت پولیس قدرتمند و نیروهای امنیتی ورزیده افغانستان حاضر است که از وجب به وجب خاک افغانستان دفاع کنند.

در این درگیری محمد قاسم یک سرباز پولیس مرزی شهید و سه تن دیگر زخمی شدند. در همین حال صدها تن از باشندگان ولایت ننگرهار در حالی که پیکر محمد قاسم را حمل می کردند در حمایت از نیروهای امنیتی در شهر جلال آباد بر ضد پاکستان راهپیمایی کردند و در پایان مراسم پیکراین پولیس سرحدی با حضور صدها تن از مردم ولایت ننگرهار تشییع شد.

هنوز از تلفات نیروهای پاکستانی خبری در دست نیست و وزارت داخله نیز از تلفات دقیق نیروهای پاکستانی ابراز بی خبری کرده است اما از سخنان شاهدان به نظر می رسد که در حدود ده تن از پولیس سرحدی پاکستان کشته و زخمی شده اند. اما خبر می رسد که رسانه های پاکستان اعلام کرده اند که در این درگیری دو پولیس پاکستان زخم برداشته اند.

والی ننگرهار نیز بیان داشته است که در شب گذشته در حالی که بین پولیس سرحدی افغانستان با پولیس سرحدی پاکستان گفتگوهایی در جریان بود از سوی پولیس پاکستان فیر صورت گرفت و یک پولیس افغانستان کشته و سه تن زخمی شد و این سر آغاز درگیری ها بین دو پولیس سرحدی بوده است.

در همین حال امروز یک هیات از سوی مجلس نمایندگان از منطقه بازدید نمود و فعلا وضعیت آرام و نورمال است و واکنشی از سوی نیروهای پاکستانی نیست و به نظر نمی رسد که در حال حاضر درگیری صورت بگیرد.

از سویی نظرات ضد و نقیضی از سوی برخی صاحب نظران بر این رویداد عنوان شده است و برخی از آگاهان سیاسی در کشور در حالی که بر حل مشکل مرزی از طریق گفتگوها ی دیپلماتیک تاکید کردند ایجاد تنش میان افغانستان و پاکستان را در رشد شورشگری در افغانستان اثرگذار می دانند. همچنین سخنگوی جبهه ملی افانستان در گفتگویی عنوان کرده است که اقدام اخیر دولت در برچیدن دروازه های مرزی و تخریب تاسیسات پاکستان در این ساحه بهانه ای برای ادامه نا امنی برای تاخیر در برگزاری انتخابات آینده است.

همچنین رویداد گوشته بازتاب گستر ده ای در صفحات اجتماعی بخصوص فیسبوک و تویتر داشته است و بسیاری از هموطنان در داخل و خارج کشور با گذاشتن پیغام شجاعت این نیروها را ستو ده اند و از نیروهای امنیتی کشور می خواهند تا بگونه ای جدی از تمامیت ارزی کشور دفاع کنند. 

هیچ نظری موجود نیست:

با پشتیبانی Blogger.